Informasjon om oppdatert variant av koronavaksine

To oppdaterte koronavaksiner ble 1. september godkjent i Europa, og vil etter planen være tilgjengelig i Nittedal kommune fra og med uke 38. Vaksinene er oppdatert for å være bedre tilpasset variantene av koronaviruset som sirkulerer i samfunnet nå.

Les mer om den nye varianten av oppfriskningsdosen her.

Vi gjør oppmerksom på at de nye variantene kun skal brukes som oppfriskningsdose, og ikke grunnvaksinasjon.
Personer som nylig er vaksinert med oppfriskningsdose med opprinnelig vaksine, har gjennom denne dosen fått styrket sin immunitet mot alvorlig sykdom og trenger derfor ikke ytterligere dose med oppdatert vaksine nå.

FHI antar at beskyttelsen mot alvorlig sykdom er lik for de originale variantene av vaksinen og de nye variantene. De nye variantene har vist å gi mer antistoffer mot Omikron (BA.1) som trolig vil gi økt beskyttelse mot å bli smittet, men hvor stor denne forskjellen er, er så langt uvisst. Dersom du allikevel ønsker å vente på den nye oppfriskningsdosen, kan du endre timen din på Helsenorge.no.

I Nittedal tilbyr vi Moderna, Pfizer og Novavax-vaksinen. Du bestemmer selv hvilken vaksine du vil ha på vaksinasjonsdagen. Du trenger derfor ikke å ta kontakt med oss på forhånd.

Gruppen som vaksineres i Nittedal nå er innbyggere over 65 år som tidligere har utsatt, takket nei eller som ikke har svart på innkalling.

Her ligger en oversikt over hvilke dager det vaksineres i kommunen.

Publisert: 07.09.2022 13.58