Kommune-Kari

Møt chatboten Kommune-Kari

Kommune-Kari er Nittedal kommunens digitale medarbeider og er på jobb hele døgnet for å svare på innbyggeres spørsmål.

Slik bruker du Kommune-Kari

Kommune-Kari finner du på kommunens nettside. Hun vises som et stilisert dameansikt midt på skjermen ved søk feltet og nede i høyre hjørne. Når du trykker på ansiktet eller skriver i søk feltet åpnes et vindu hvor du kan stille spørsmål. Hun vil da analysere spørsmålet ditt og gi deg svar eller lenker til sider med informasjon som er aktuelle. Av og til må du ha en chat, eller dialog, for å finne fram til rett svar.

Det er ikke et menneske som svarer i Kommune-Kari. Hun svarer heller ikke på konkrete saker du måtte ha i kommunen, men gir generell informasjon om tjenester.

Svarer på nesten alt

Og Kommune-Kari kan hjelpe. Hun svarer på de fleste spørsmål om kommunale tjenester som byggesøknad, skolenes ferier og korona- blant annet.

Hun tar aldri ferie og stiller opp utenfor vanlige åpningstider når innbyggertorget er stengt.

Om Kommune-Kari

Kommune-Kari er en såkalt chatbot, eller snakke-robot, som svarer på spørsmål om kommunens tjenester.
Kari kan nå svare på en god del av de vanligste henvendelsene til kommunen. Hun svarer deg direkte eller viser deg til rett sted på hjemmesiden, og kan også vise deg hvor du finner ulike skjemaer. Nesten alle svarene Kommune-Kari har, henter hun fra våre nettsider.
Kommune-Kari besvarer ca. 850 000 spørsmål i året på landsbasis og er på plass i over 80 kommune.

Kunstig intelligens

Kommune-Kari er egentlig et dataprogram på kommunens hjemmeside som bruker kunstig intelligens og maskinlæring for å forbedre svarene på spørsmål som stilles.

Hun henter blant annet informasjon fra kommunens hjemmeside og blir bedre til å svare jo mer hun brukes.

Publisert: 21.11.2020 12.00