Miljøprisen 2019 til ildsjelen bak skolehagen på Rotnes

Nittedal kommunes miljøpris for 2019 tildeles Elin Daviknes for hennes innsats med skolehagen på Rotnes skole.

Rotnes skolehage deler glimt fra hagen på sin facebook- og instagramkonto, året rundt. Dette bildet er fra 27. november, da Elin og barna var ute for å plante vårens blomsterløk.

Begrunnelsen for tildelingen lyder slik:

"Gjennom mange år har Elin med sin skolehage lært barna om miljø, natur og ikke minst lært barna hvordan man dyrker sin egen mat. Med skolehagen får barna et forhold til hvor mat kommer fra, hvilket arbeid som ligger bak dyrking av egen mat og hva vi kan bruke frukt, grønnsaker og urter til. Barna lærer også hvordan man tar vare på det man dyrker selv, og plantene man ellers har rundt seg.

I skolehagen kan man følge natures reise gjennom årstidene og hvordan samspillet mellom natur og mat fungerer, man kan også delta på ulike arrangementer. Med vekster fra skolehagen inviteres det til høtsmarked, og det serveres suppe på skoleløpet. Tilbudet er helt avhengig av Elin sitt brennende engasjement og bruk av egen fritid. En skolehage må også passes gjennom hele sommeren - den tar aldri ferie."

Nittedal kommunes miljøpris deles ut til foreninger, enkeltpersoner, grupper eller bedrifter i kommunen som har gjort en spesiell verdifull innsats for miljø- og naturvernet i Nittedal. Hovedutvalg for miljø og samfunnsutvikling er jury, og prisen overrekkes av ordfører i januar, sammen med kommunens kulturpriser.

Publisert: 28.11.2019 16.16