Ny forskrift for å begrense smitte av korona

Kriseledelsen i Nittedal kommune har vedtatt ny forskrift for å begrense smitte av korona.

Den nye forskriften gjelder fra og med 19. februar.

Ordfører Inge Solli sier at Nittedal har høye smittetall, men at målrettede og hurtige tiltak har stanset spredningen effektivt.

– Vi har høye smittetall i Nittedal nå. Mesteparten av dette er knyttet til lokale utbrudd. Utbruddet i Hakadal har vi kontroll på, og vi har klart å slå ned utbrudd andre steder veldig raskt med målrettede og hurtige tiltak, sier han.

Den nye forskriften erstatter regjeringens regler som ble avviklet denne uka. Nå er det den lokale forskriften i tillegg til de nasjonale reglene og rådene som gjelder i Nittedal.

– Vi har gode regler og råd for å hindre spredning av smitte. Det handler mye om å begrense sosial kontakt. Samtidig må vi har en god balanse. Vi må gjøre det vi kan for å holde så mye som mulig av samfunnet åpent, sier Solli.

– Å gi kjøpesentre mulighet til å åpne igjen er en stor fordel, både for den lokale handelsstanden og for smittevernet. Vi bidrar til at folk ikke reiser lenger og mer enn de må. Det er viktig å understreke at det er under forutsetning om at smitteverntiltakene følges nøye opp, sier Solli.

– Det samme gjelder Varingskollen, som nå kan åpne både skiutleie og serveringssteder. Men det er også under klar forutsetning om at smitteverntiltakene følges opp på lik linje som for andre serveringssteder, sier Solli.

Han oppfordrer likevel alle til å begrense aktiviteten ut denne uka.
– Selv om vi nå åpner for aktivitet for barn og unge der det ikke er mulig å holde to meters avstand, bør man vente til ut denne uka. Det er fordi vi fortsatt jobber for å få full kontroll med smittetilfellene vi har hatt den siste tiden, sier Solli.

Her er de viktigste punktene i forskriften:

• Butikksentre får holde åpent, under klar forutsetning av at råd om smitteverntiltak følges.
  • Varingskollen alpintsenter får holde åpent skiutleie, toaletter og serveringssteder under klar forutsetning av at råd om smitteverntiltak følges.
  • Treningssentre kan holde åpent for kommunens egne innbyggere
  • Det er fortsatt påbudt å bruke munnbind på offentlig sted som i butikker, kjøpesenter, kirker og idrettshaller.
  • Det åpnes for at det kan skjenkes alkohol fram til kl 22.00 i forbindelse med matservering.

Utover dette gjelder de allerede velkjente rådene og reglene:

• Begrense sosial kontakt så mye som mulig. Du bør ikke ha kontakt med flere enn 10 personer utover dem det er nødvendig at du har kontakt med i jobbsammenheng, i kohorter på skole og personer du bor sammen med.
  • Private sammenkomster bør begrenses til fem personer innendørs eller 20 personer utendørs i tillegg til dere som bor sammen. Det er uansett ikke lov til å være flere enn 10 personer samlet innendørs.
  • Arrangementer bør foregå utendørs. Det er tillatt med maksimalt 10 gjester innendørs hvor det ikke er fastmonterte stoler, og maksimalt 100 gjester der det er fastmonterte stoler. Arrangementer utendørs bør begrenses til 200 personer.
  • Breddeidrett for voksne er ikke tillatt
  • Barn og unge under 20 år kan trene innendørs i grupper på inntil 10 personer. Gruppene bør fortrinnsvis settes sammen av barn og unge som tilhører samme kohort på skolen
  • Fritidsaktiviteter som kor, korps, teater og lignende for voksne innendørs er ikke tillatt.
  • Barn og unge under 20 år kan gjennomføre andre fritidsaktiviteter innendørs i grupper på inntil 20 personer.

Les hele forskriften her

Publisert: 18.02.2021 13.40