Sjekk at koronapasset ditt er gyldig før du reiser utenlands

Nittedal kommune har den siste tiden mottatt flere henvendelser fra personer som er for sent ute med å få godkjent koronapass i forbindelse med utenlandsreiser. Dette gjelder særlig personer som er grunnvaksinert, men som ikke har tatt oppfriskningsdose og derfor nærmer seg utløpsdatoen på 270 dager (9 måneder).

Koronapasset bør være i orden i god tid før du skal ut og reise.

Folkehelseinstituttet har laget en oversikt over hvilke vilkår som må oppfylles for gyldig koronasertifikat til bruk i EU og EØS. Minst ett av punktene under må være oppfylt.

• Oppfriskningsdose
  • Grunnvaksinert siste 270 dager
  • Påvist Covid-19-smitte siste 11-180 dager. (PCR-test)
  • Negativ test siste 72 timer. (PCR-test)

Oversikten finner du også på FHIs hjemmesider. Husk at du selv er nødt til å sette deg inn i hvilke regler som gjelder i landet du skal til.

Vi oppfordrer alle om å dobbeltsjekke at passet er i orden i god tid før avreise. Om du oppdager feil kan du sende en epost til vaksine@nittedal.kommune.no eller smittevern@nittedal.kommune.no.

Det er ikke for sent å bestille time til grunnvaksinasjon eller oppfriskningsdose. I Nittedal kan du få vaksine på Rådstua og på Apotek 1 Mosenteret. Hvilke dager det vaksineres hvor, samt hvem som skal vaksineres på hvilket sted, kan du lese her.

Publisert: 31.03.2022 13.15