Birkelundveien åpen igjen etter skredet på Li

Endelig, vil alle si: Onsdag åpnet endelig veien som ble ødelagt av kvikkleireskredet på Li i 2019.

Med det er nesten alt reparert og oppgradert etter at kvikkleireskredet ødela vei, vann, avløp, kabler og ledninger i 2019. Det eneste som står igjen er å bygge en fiskebrygge, lage en gangvei ned til brygga og plante i skråningen mellom elva og veien. Det gjenstår også noen småarbeider med elva, som å legge en beskyttende kant med stein langs vannkanten. Resten av arbeidet vil foregå utover vinteren, og plantingen vil skje til våren.

At veien nå er åpnet igjen markerer likevel at de omfattende arbeidene etter skredet endelig er ferdige.

– Mange vil si at det har tatt lang tid, og det har det. Men vi har bygget opp absolutt alt på nytt. Vann- og avløp, pumpehus, kabler, ledninger, grøfter og vei er ikke bare blitt reparert, det er bygget nye og moderne løsninger, sier fungerende ordfører Inge Solli.

– Alle deler av arbeidene er blitt vurdert nøye. Ingen ting er overlatt til tilfeldighetene. Alt for at området skal være helt trygt, sier han.

Han var selv en av dem som måtte evakuere etter at skredet gikk 16. september 2019.

– For oss som bor i området har det vært over tre år med gjenoppbygging. Det er veldig lenge. Men nå som arbeidene er ferdige, kan vi endelig si at Li er blitt trygt og flott. Elva blir også mer tilgjengelig, gjennom tursti og brygge. Det er mange som har bidratt i dette store arbeidet, sier Inge Solli.

Ordfører Inge Solli ved gjenåpning av Bikrelundveien.

Ordfører Inge Solli ved gjenåpningen av Birkelundveien.

Her finner du en fullstendig oversikt over alle nyhetsmeldingene fra kommunen i forbindelse med skredet

Publisert: 23.11.2022 15.09