Bli meddommer!

Nittedal kommune skal velge meddommere for perioden 2025–2028. Vil du bli meddommer? Søk innen fristen 24. april 2024!

Samfunnstjenlig og meningsfullt

Som meddommer er du sammen med en fagdommer med på å avgjøre straffesaker. Det er et viktig prinsipp at man skal dømmes av likemenn. De aller fleste finner det å være meddommer både meningsfullt og lærerikt, og mange vil ta gjenvalg.

Som meddommer kan du regne med å bli innkalt én til tre ganger i året. En sak kan vare fra en halv dag til noen ganger flere uker.

Et gjennomsnitt av befolkningen

Meddommere skal representere et gjennomsnitt av befolkningen. Derfor ønsker vi et mangfold av søkere.

Vi søker etter:

• Meddommere til tingretten
  • Meddommere til lagmannsretten
  • Meddommere til jordskifteretten
  • I tillegg skal kommunen fremme forslag til skjønnsmedlemmer som velges av fylkestinget

Selve valget

Valget foretas av kommunestyret 17. juni, etter innstilling fra formannskapet. Forslaget til meddommere vil bli kunngjort før valget. Alle som har søkt vil få svar etter at valget er gjennomført.

Spørsmål og svar

Hva er en meddommer?

Meddommer (lekdommer) er en ikke juridisk utdannet person som sammen med en fagdommer er med på å ta avgjørelser i rettssaker.

Meddommere blir valgt for en periode på fire år.

I denne filmen fra Domstoladministrasjonen får du vite mer om hva det vil si å være meddommer.

Hvem kan være meddommer?

For meddommere til tingretten og lagmannsretten kreves det ingen spesiell faglig bakgrunn.

For meddommere til jordskifteretten er det ønskelig at du har kunnskap om og/eller erfaring fra jord- og skogbruk, plan- og bygningsrett, bygg og anlegg og eiendomsverdivurderinger.

Hvis du ønsker å stille som skjønnsmedlem, må du ha særskilt kompetanse innen fagfelt som:

• verdifastsettelse
  • bruk og drift av fast eiendom
  • plan- og reguleringsprosesser
  • bygg- og anleggsvirksomhet
  • økonomi
  • revisjon og regnskap

Her kan du lese om hva det vil si å være skjønnsmedlem.

Noen yrkesgrupper kan ikke velges

I domstolloven er det bestemt at følgende ikke er valgbare som meddommere:

• stortingsrepresentanter og vararepresentanter
  • statssekretærer, statsrådenes personlige politiske rådgivere og ansatte ved statsministerens kontor
  • fylkesmenn og assisterende fylkesmenn
  • utnevnte og konstituerte dommere og ansatte ved domstolene
  • ansatte i påtalemyndigheten, politiet og kriminalomsorgen
  • ansatte i Justisdepartementet, Politidirektoratet og Domstoladministrasjonen (inkludert styret)
  • ansatte og studenter ved Politihøgskolen og Fengselsskolen
  • praktiserende advokater og advokatfullmektiger
  • kommunens administrasjonssjef eller kommunerådets medlemmer i kommuner som er organisert i samsvar med kommuneloven kapittel 3, og kommunale tjenestemenn som tar direkte del i forberedelsen eller gjennomføringen av valget.
Vandel

Den som velges må oppfylle krav til vandel som bestemt i domstolloven § 72.

Rettigheter

Vervet som meddommer er en samfunnsplikt. Dette innebærer blant annet at du normalt får fri fra ordinært arbeid for å utføre vervet. Medfører vervet tapt arbeidsfortjeneste, får du erstatning for legitimert tap. Du kan lese mer om økonomisk kompensasjon på Norges domstoler sine nettsider.

Slik søker du

Du søker ved å sende e-post til: ingrid.amundsen@nittedal.kommune.no

Opplysningene som vi trenger om deg er:

1. Fødselsnummer (11 siffer)
  2. Etternavn
  3. Fornavn (og evt. mellomnavn)
  4. Telefonnummer
  5. Yrke (utdannelse)
  6. Stilling (stillingstittel)
  7. Mail

Ved eventuelle spørsmål, ta kontakt med politisk sekretariat: politisk.sekretariat@nittedal.kommune.no.

Søknadsfrist: 24. april 2024

Formannskapets forslag til meddommere og skjønnsmedlemmer vil bli kunngjort 7. mai 2024. Innen to uker må eventuelle fritaksbegjæringer og innvendinger sendes på e-post til politisk sekretariat. Endelig vedtak blir gjort i kommunestyremøtet i juni.

Publisert: 11.04.2024 09.19
Sist endret: 11.04.2024 09.37