Det ordinære vaksinasjonsprogrammet i Nittedal går mot slutten

Nå er det bare to ordinære vaksinasjonsdager igjen. Begge dagene er drop-in.

Til nå er 79% av innbyggerne over 12 år ferdig vaksinerte, mens 6,2% venter på siste vaksinedose. Alle nittedøler har fått tilbudet om vaksinasjon, og de aller fleste har takket ja. Nasjonale myndigheter forventer at kommunene har ferdigstilt vaksinasjonen innen uke 40. Det ordinære vaksinasjonsprogrammet i Nittedal kommune avrundes derfor i uke 39, torsdag 30. september.

- Imidlertid vil det bli en oppsamlingsdag for ungdommer og de som ennå ikke har fått dose 2 eller dose 3, onsdag 27. oktober, sier assisterende kommuneoverlege Gudmund Myhren.

Nittedal kommune vaksinerer ikke i uke 40, 41 eller 42. Det betyr at du har to vaksinasjonsdager igjen å vaksinere deg på, dersom du ikke har gjort det allerede. Vaksinasjonsdagene som gjenstår i Rotnes kirke er onsdag 29. september og torsdag 30. september. Begge dagene er drop-in. Ønsker du å være sikker på at du får vaksine denne dagen, anbefaler vi at du booker en time på forhånd.

Vi er nå nesten ferdige med vaksinasjonen av barn og unge mellom 12 og 17 år. På grunn av en noe lavere oppslutning enn forventet, sitter vi igjen med Pfizer-doser. Vi vil derfor vaksinere med Pfizer de resterende vaksinasjonsdagene, men de som ønsker Moderna kan be om dette på vaksinasjonssenteret.

• Onsdag 29. september blir det vaksinering mellom 09.30 og 15.00.
  • Torsdag 30. september blir det vaksinering mellom 09.30 og 15.00.

Tidligere denne uken kom nyheten om at blant annet Storbritannia regner kryssvaksinerte som fullvaksinerte fra 4. oktober. Det utgjør dermed ingen forskjell om du vaksineres med Moderna eller Pfizer som dose to.

- Nittedal har vaksinert en større andel av våre innbyggere enn nabokommunene, og vi har et svært godt opplegg for vaksinering. Nå er det siste sjanse til å bli vaksinert i det ordinære vaksinasjonsprogrammet. Vaksine gir god beskyttelse mot sykdom og reduserer muligheten for spredning av smitte, sier ordfører Inge Solli.

De personene som eventuelt ombestemmer seg etter oppsamlingsdagen 27. oktober, eller som har behov for 2. dose, vil bli vaksinert på et annet egnet sted. Alternative løsninger er under planlegging, og informasjon om dette vil komme på et senere tidspunkt.

Les mer om vaksinasjonsprogrammet på Nittedal kommunes nettsider.

Publisert: 24.09.2021 10.40