Fake news og energikrise i Hakadal

Vekk med Varingskollen, inn med klimavennlig energipark? Denne «nyheten» ble servert 10. klassingene ved Hakadal ungdomsskole i forrige uke. Da ble det baluba.

Elevene på 10. trinn på Hakadal ungdomsskole ble torsdag i forrige uke ble invitert av kommunen, representert ved Bjarne Thesen, til å delta i en høring. Kommunen vil utrede muligheten for å bruke Varingskollen som en plass for klimavennlige energikilder i framtiden. Kommunen presenterte prosjektet for et sjokkert 10. trinn, og ønsket tilbakemeldinger om mulige løsninger.

Her er deler av presentasjonen elevene fikk  (i anledning publisering på nett nå behørig merket med «fake news»).

Elevene ble opprørte og sinte. Kommunen fikk umiddelbar respons av elevene. Dette fant de seg ikke i, og gikk og gikk straks i gang med oppgaven. Motargumentene raste inn og aksjonsviljen var enorm. Både Varingen og VG ble varslet. Skianlegget skulle ikke røres!

På slutten av skoledagen avslørte lærerne sin egen rolle i denne falske nyheten for en flokk vantro elever. Elevene måtte medgi at trinnets lærere faktisk hadde klart å «lure» dem, og lærerne fikk applaus for det.

Timene som ble lagt ned tidligere på dagen var langt fra bortkastet. Dagen etter begynte elevene å arbeide med den virkelige oppgaven, hvor de skulle presentere fordelene med en selvvalgt, klimavennlig energikilde. Prosjektet hadde en tidsramme på en uke, hvor elevene skulle jobbe mot en selvvalgt vurderingsform, muntlig eller skriftlig. Underveis ble det arrangert energikamp, elevene forberedte valgkamp med video og stand før prosjektet avsluttet med klimadebatt for 8. og 9. trinn og skolevalg for hele skolen. Vannkraft vant valget.

Elevene sier selv at oppstarten med fake news gav dem kick-starten og inspirasjonen de trengte for å komme godt i gang med prosjektet. Lærerne sier at engasjementet har vært godt gjennom hele uka. Elevene har lært om mye klimavennlige energikilder, demokratiske prosesser og at det er ikke sikkert at hverken mannen i dress med fin powerpoint og politisk snakk eller lærerne er alltid til å stole på.

Temaet fake news vil bli et tema for neste prosjekt, «Fredens Fiende», på 10. trinn.

Publisert: 08.11.2019 15.22