Nye råd og anbefalinger for å begrense smitten

Det er økende smitte i regionen og kommuneoverlegene på Nedre Romerike har de siste dagene drøftet muligheten for samordnede tiltak. Målet er å bremse den bratte økningen i antall smittetilfeller de siste ukene.

Etter råd fra kommuneoverlegene på Nedre Romerike har kriseledelsen i Nittedal kommune valgt å gå ut med nye råd og anbefalinger rettet mot hver enkelt innbygger. Å holde god avstand til mennesker utenfor egen kohort og å bruke munnbind i større folkemengder er en viktig forutsetning for å bremse smitten nå.

– Økningen i luftveissykdom gir et økt trykk på tjenestene. For å unngå at kapasitet og kvalitet på helsetjenester blir dårligere enn vi ønsker, må vi alle gjøre tiltak som begrenser økning av og spredning av luftveisinfeksjoner nå og videre denne vinteren, sier kommuneoverlege Irene Teslo.

Her er Nittedals nye råd og anbefalinger:

• Hold deg hjemme om du er syk med nyoppståtte luftveissymptomer – og test deg. Se også FHI sitt flytskjema for nyoppståtte luftveissymptomer.
  • Vask hendene med såpe og vann når du kommer hjem, og bruk spritdispensere som er tilgjengelige i det offentlige rom.
  • Hold avstand til andre der det er mulig i det offentlige rom, gjerne minst en meter.
  • Bruk munnbind hvis det ikke er mulig å holde minst en meters avstand innendørs i det offentlige rom, som i butikker og kollektivtransport du oppholder deg i mer enn 10-15 minutter.
  • Vurder om du bør redusere antallet nærkontakter.
  • Personer som ikke er vaksinert eller bare har fått en dose, anbefales å vaksinere seg. De som får tilbud om tredje dose bør takke ja til dette.

Smittesituasjonen

Det har i Nittedal de siste fire ukene vært en stor andel smittede av covid-19 som ikke vet hvor eller hvordan de har blitt smittet. Det kan tilsi at vi har en større andel udiagnostiserte koronasmitte i offentlige rom.

– Smitte med covid-19 i Nittedal har de siste to ukene doblet seg fra uke til uke parallelt med at annen smitte med luftveissykdom gir stort trykk på legevakt og fastleger. Det ønsker vi å bremse før vinterens influensaperiode kommer i tillegg, avslutter kommuneoverlegen.

Publisert: 10.11.2021 15.12