Gladhandel på Døli

Døli landhandel åpnet denne uken, etter stor dugnadsinnsats i alt fra innredning til utforming av logo. Modellen er Skytta landhandel, som har blitt veldig godt mottatt.

Ordfører Hilde Thorkildsen sammen med noen av de som jobber på nye Døli landhandel

Torsdag 31. oktober åpnet det en kjempefin landhandel på Døli pleie- og omsorgssenter i Hakadal. Landhandelen er et tilbud både til de som bor på senteret, og til naboer. I hyllene finnes en rekke dagligvarer, som ost, bacon, juice, sjokolade og toalettartikler. Meningen er at beboerne både kan handle egne varer, og være med når avdelingen skal handle, og dermed påvirke menyen.

Døli landhandel åpnet på Halloween

I første omgang har landhandelen åpent to dager i uken, men enhetsleder Trude Hande Hjelset ser for seg at det fort kan bli spørsmål om å utvide åpningstiden. En viktig del av landhandelen er nemllig det sosiale: kaffekroken er allerede veldig populær.

Under åpningen sa mange av beboerne at de likte landhandelen veldig godt, og at det var praktisk at de ikke trengte å gå ut av bygningen for å handle.

Åpningen var høytidelig med besøk av både ordfører og varaordfører. «Dette er filial nummer to i Nittedals egen matkjede», sa ordføreren, som også la vekt på landhandelens funksjon som sosialt møtepunkt utenfor avdelingen, og hvor viktig det er å legge til rette for gode møter mellom mennesker.

Fra venstre varaordfører Inge Solli, ordfører Hilde Thorkildsen, og Helge Fossum (Frp), som alle var med på åpningen.

Det ble bestemt å lage landhandel på Døli fordi erfaringene fra landhandelen på Skytta, som åpnet i 2017, er så gode. Den er miljøskapende for både pasienter, beboere, besøkende og ansatte. Begge landhandlene er også såkalte VTA-(varig tilrettelagt arbeid)-plasser, som Nittedal kommune legger til rette for.

Etter åpningen var det kake og kaffe til alle som ville ha.

(Tekst og foto: Fia Gjelsvik, Nittedal ungdomsskole)

Publisert: 04.11.2019 12.40