Høyere kommunale gebyrer i år

I dag er det mange som har fått regning fra oss i nettbanken og tenker at den er høyere enn den var i fjor. Det stemmer. Klikker du deg inn på "Min side" øverst på denne siden, kan du logge deg inn og se regningene fra de siste tre årene.

Hovedgrunnene er høyere vannpriser fra NRV og at vi må oppgradere gamle vann- og avløpsrør. Det sier loven at alle må være med på å betale. I tillegg er det en liten økning i renovasjonsgebyret.

Gebyrene ble fastsatt av et enstemmig kommunestyre i desember 2018. Regningen betaler du i to omganger, halvparten innen 1. april og halvparten innen 1. oktober. Eiendomsskatt som du også nettopp har fått beskjed om, betaler du i juni og desember.

Hva kan du gjøre for å betale mindre neste år? Det er tre ting som enkelt kan spare deg penger:

1)    Betaler du for en større søppeldunk enn det du trenger? Si fra til oss! Det koster mindre å ha en mindre dunk, og vi kan ordne det for deg raskt.

2)    Kan du bruke mindre vann? Det er for eksempel lurt å ha sparedusj og å skru av vannet mens du pusser tennene.

3) Sjekk vannmåleren jevnt og trutt. En person bruker normalt rundt 50 kubikkmeter i året. Går vannmåleren veldig mye fortere enn det kan du ha en lekkasje. Ring oss og spør om du er usikker.

Publisert: 27.02.2019 15.08