Informasjon om selvtester, PCR og registrering av positive selvtester

På grunn av økt smittetrykk og presset testkapasitet, har Helsedirektoratet innført nye rutiner for testing av covid-19.

Personer som har tre vaksinedoser trenger ikke lenger ta PCR for å bekrefte positiv selvtest.

• Du som har fått oppfriskningsdose eller har fått to vaksinedoser og har hatt covid-19 i løpet av de siste tre månedene, bør ikke lenger ta PCR for å bekrefte positivt resultat av en selvtest.

Dersom du tester positivt på en selvtest og tilhører en eller flere av gruppene under, anbefales det en ytterligere test hos kommunen for å bekrefte resultatet.

• Barn opp til 16 år
  • Uvaksinerte
  • Personer i risikogruppen
  • Personer som ikke har fått tre doser og trenger koronasertifikat

Test hos kommunen kan bestilles her.

Har du testet positivt på en selvtest?

Dersom du får positivt resultat på en selvtest, ber vi deg om å registrere det. For at vi skal holde oversikten over smittesituasjonen, oppfordrer vi alle om å benytte seg av løsningen. Dette bidrar som en viktig ressurs i smittebegrensning og datainnsamling.

Les mer om hvordan du kan registrere din positive selvtest her.

Hvem får utdelt selvtester av Nittedal kommune?

Alle som har hatt direkte kontakt med en covid-19-smittet og som er blitt satt i karantene kan hente seg selvtest i garasjen mellom rådhuset og legevakten på følgende tidspunkter.

• Mandag-fredag (11.30-12.00)
  • Mandag-fredag (17.00-17.30)
  • Lørdag-søndag (12.30-13.00)
  • Lørdag-søndag (18.00-18.30)

Barn og ansatte i skoler/barnehager får utdelt selvtester via skolen/barnehagen.

Publisert: 25.01.2022 15.35