Innfører regel om bruk av munnbind for helse- og omsorgspersonell med nær pasientkontakt

Smittesituasjonen har vært økende i Nittedal og omkringliggende kommuner de siste ukene. I tillegg bidrar andre luftveissykdommer som RS-virus og influensa til et større trykk på helsetjenester som fastleger, legevakt og sykehus.

Kommunens kriseledelse har derfor, i samråd med kommuneoverlegen, besluttet å gjennomføre tiltak som skal medvirke til å redusere smitteoverføring, spesielt av luftbåren virus og dråpesmitte i kommunens helsetjenester.

Tiltakene:

• Regel– bruk av munnbind i alle helse- og omsorgstjenester der man har kontakt nærmere enn én meter.
  • Regel – bruk av annet beskyttelsesutstyr (hansker, frakk og evt. visir/briller) i alle undersøkelses- og behandlingssituasjoner som kan medføre kontakt/utveksling av kroppsvæsker og aerosoler (dråper fra luftveiene). Dette er også en nasjonal føring.
  • Anbefaling – bruk av ytterligere beskyttelsesutstyr som hansker og evt. også frakk i undersøkelses- og behandlingssituasjoner ved kroppskontakt generelt.

Vi minner samtidig om viktigheten av å følge nasjonale regler og anbefalinger for å holde seg hjemme og teste seg ved symptomer/sykdom. Det er også viktig å fortsette med god hånd- og hostehygiene.

Se FHIs veileder for når du skal holde deg hjemme fra jobb, skole eller barnehage her.

Publisert: 15.11.2021 14.25