Kokevarsel oppheves for to områder sør i Nittedal - Utplassering av vanntanker

For to områder sør i Nittedal oppheves kokevarselet. For alle andre områder i Nittedal opprettholdes kokevarsel. Punktene for henting av 5 liters-vannkanner blir lagt ned. Istedet settes det opp bemannede tanker 5 steder i kommunen.

Områdene der kokevarsel oppheves er

Gjelleråsen

• Sør for fylkesveg 22 og rundkjøringene ved Gjelleråstoppen (Se bilde 1).

Kart over området: Gjelleråsen

Sør for Brennaveien

• Industri og næringsområdet i Skytta
  • Skytta bo- og servicesenter
  • Læringsverkstedet barnehage avd. Skytta
  • Industriveien FUS barnehage
  • Boliger med adresser
    • Bevregrasveien
    • Blåtoppveien
    • Bregneveien
    • Hengeakseveien
    • Porsveien

Kart over området: Sør for Brennaveien

Vi oppretter fem punkter der det blir satt ut 1000-literstanker med rent drikkevann for dem som fortsatt er omfattet av kokevarsel.

Det blir lagt ut vannposer ved tankene som vann kan transporteres hjem i. Disse vannpostene blir bemannet fra kl 16:00 til 23:00. Det er kun mulig å hente vann mens tankene har betjening. Årsaken til dette er at vi må ha kontroll på at vannet ikke blir forurenset.

Vanntankene åpner kl 18.00 onsdag ettermiddag.

Vanntankene blir plassert ut på fem steder i kommunen:

• Hakadal stasjon
  • Gamle gartneritomta på Åneby
  • Rådhuset, i bakgården
  • Ulverud grendeskole
  • Prix på Slattum / Sjømannsfeltet

Det er trygt å drikke vann fra springen som er kokt.

Slik koker du drikkevann

Vannet må fosskoke. En vannkoker vil normalt bringe vannet til fosskoking før den slår seg av, og det er tilstrekkelig. Ved bruk av mikrobølgeovn må en forsikre seg om at vannet fosskoker.
Etter at vannet har fosskokt, må vannet få tid til å avkjøles naturlig, uten tilsetning av isbiter eller lignende. Dersom vannet er partikkelholdig/grumsete og av estetiske grunner ønskes filtrert, må dette gjøres før koking, for å hindre at vannet blir forurenset på nytt. Alt vann fra springen som drikkes må være kokt.

Folkehelseinstituttets anbefaling om koking av vann

Publisert: 18.09.2019 17.45