Koronastatus i Nittedal - 9. september

78 smittetilfeller har blitt registrert i Nittedal kommune de siste 14 dagene, det vil si omtrent 312 positive per 100.000 innbyggere. En majoritet av smitten ses i sammenheng med smitte i husstanden eller ved importsmitte fra andre kommuner via skoler eller arbeidsplasser.

De fleste har kjent smittevei.

- Selv om antall smittetilfeller har økt, så har Nittedal kommune bra oversikt over smittesituasjonen. De fleste med positive tester har kjent smittevei, og det er noen flere ungdommer enn voksne som er smittet. Det er ikke så mange som blir alvorlig syke nå, og det viktigste tiltaket er å gjennomføre vaksineringen så fort som mulig. Jeg minner om at helsemyndighetene ikke ser noen ulemper med å få ulike vaksiner ved første og andre gangs vaksinering. Å kombinere de vaksinetypene vi tilbyr i Nittedal skal gi like god eller bedre beskyttelse enn om du får samme type vaksine begge gangene. Dessuten er det bare type vaksine ved andre dose som framkommer i vaksinepasset, sier ordfører Inge Solli.

Slattum skole og Mortetjern barnehage fortsetter på gult nivå ut uka, grunnet tidligere smittetilfeller. Resten av kommunens skoler og barnehager befinner seg på grønt nivå, men rektorer/styrer kan i samråd med kommuneoverlegen beslutte å gå over til gult dersom det oppstår utbredt smitte.

Totalt 2.534 tester har blitt tatt på teststasjonen i Nittedal siste to uker. Etter skolestart har kommunen i tillegg tatt i bruk både hurtigtester og selvtester som elevene selv har benyttet seg av hjemme.

Torsdag 9. september startet vaksineringen av barn i aldersgruppen 12-15 år i Rotnes kirke.

Publisert: 09.09.2021 15.25