Lavt tempo i vaksineringen av Nittedal: Vi har masse vaksine, men alt for få vaksinerer seg

Stadig flere innbyggere utsetter vaksinetimen sin fordi de ønsker Pfizer framfor Moderna.

— Dette handler ikke om å få «riktig» vaksine for å kunne dra på reise, men om å vaksinere seg slik at vi kan beskytte oss selv og hverandre mot alvorlig sykdom og død. Det handler også om å gjenåpne samfunnet. Slik tempoet er nå vil gjenåpningen ta en god del lenger tid enn nødvendig, sier Gudmund Myhren, assisterende kommuneoverlege i Nittedal kommune.

— Det er færre som blir smittet når de har to doser enn om de bare har én. Det er det viktig å tenke på, fortsetter han.

Nittedal kommune har nok vaksiner til alle, men folk avventer nå i håp om å få «riktig» vaksine. En av grunnene som oppgis når folk sier at de vil vente er at flere land har innført krav om at man må ha to doser av samme vaksine for å komme inn. En del av de som har fått første dose Pfizer venter derfor til kommunen kan gi en dose til med Pfizer.

Det er frivillig å ta vaksine, men om man har bestemt seg for å ta den, oppfordrer Myhren sterkt til å komme seg til vaksinesenteret så fort som mulig.

­­­­­­— Nå handler det om å stå sammen og hjelpe hverandre ut av dette raskest mulig. Når vi i tillegg ser at smittetallene øker dramatisk, er det en klar påminnelse om at det bare er én vei ut av dette, og det er vaksine, sier ordfører Inge Solli.

— Vi vet ikke om vi får mer Pfizer-vaksiner i det hele tatt.  Ved å utsette vaksinering i påvente av «riktig» vaksine utsetter du deg selv og omgivelsene dine for unødvendig fare. Vaksinasjon handler om beskyttelse mot alvorlig sykdom og død, og ikke om å få dra på tur, legger Myhren til.

Vi vet hverken når eller om Nittedal kommune mottar nye leveranser med Pfizer-vaksinen, med unntak av de få dosene som er forbeholdt aldersgruppen 12-17 år. Vaksinetypen Nittedal kommune tilbyr den voksne befolkningen er Moderna, og vi oppfordrer alle om å takke ja til den.

— Å kombinere de vaksinetypene vi tilbyr i Nittedal gir like god eller bedre beskyttelse enn om du får samme type vaksine begge gangene, avslutter ordfører Solli.

At så mange som mulig takker ja til den vaksinetypen de blir tilbudt, er avgjørende i gjenåpningen av samfunnet, samt å forhindre alvorlig sykdom, sykehusinnleggelser eller død. Dersom du venter mer enn 15 uker etter første dose, vil du være dårligere beskyttet.

Publisert: 14.09.2021 14.15