Mye folk i marka - og litt søppel...

Det er mange som benytter marka om dagen. Det er veldig positivt. Men økt bruk medfører også noe mer søppel.

Kommunen får av og til meldinger om forsøpling i turområder - litt oftere nå som flere bruker marka. Her følger vi opp så godt vi kan, men av ressursmessige hensyn er vi nødt til å prioritere steder hvor det ferdes mange mennesker.

Søppelhenting: Til å hente søppel har vi avtale med Miljøpatruljen (Miljøhuset Gnisten), som hver uke kjører innom Romstjern, Kjulstjern, Ørfiske, Høldippelen og andre steder i marka som er mye brukt, for å plukke søppel og tømme søppelkasser.

Engangsgriller: For å unngå forsøpling fra engangsgriller o.l. har kommunen i samarbeid med turkameratene etablert helårs bålplasser ved blant annet Romstjern og Høldippelen. Turkameratene ser til at bålplassene har nok ved. Ta alltid hensyn til skogbrannfaren.

Hundeposer: Når det gjelder hundeposer har vi tidligere undersøkt mulighetene for å etablere en egen løsning for dette, men avfallsselskapet vårt ROAF ønsker at vanlige søppelkasser benyttes.

Hogst: Når det kommer til hogst, er det krav om at stier og turveier skal ryddes i etterkant av hogst, og vårt inntrykk er at dette følges opp av de fleste.

Skilting: Kommunen har valgt å sette opp skilt der hvor det gjentatte ganger dumpes større mengder søppel, for eksempel langs Rauerskauveien og Gamleveien. Erfaringen er dessverre at ikke alle bryr seg om skiltene. Kommunen ønsker også å begrense skiltingen i marka.

Ta med eget søppel hjem: Men det aller viktigste bidraget til mindre søppel i turområdene våre, kan hver og en av oss bidra til:

Det er den enkeltes ansvar å ikke forsøple i marka, og ta med seg eget søppel hjem. Gjør det til en vane å ta med en egen pose til alt søppel, fra emballasje til matrester og toalettpapir.

Publisert: 24.04.2020 10.40