Nittedal bosetter 140 flyktninger

I løpet av 2022 får Nittedal inntil 140 nye innbyggere som har status som flyktninger. Det er kommunen og vi innbyggere som har ansvaret for at alle blir en del av samfunnet.

I desember vedtok kommunestyret i Nittedal å bosette 26 flyktninger i 2022. I februar brøt krigen i Ukraina løs. I mars gjorde kommunestyret et nytt vedtak, og antallet ble økt til 140. Nittedal kommune mottar tilskudd fra Staten for å bosette flyktninger.

– Nittedal kommune skal legge til rette for at flyktningene som blir bosatt i kommunen får en god start og et godt liv i Nittedal, sier Sofia Azam, enhetsleder for flyktningetjenesten i Nittedal kommune.
– Som samfunn trenger vi å stå sammen for å integrere flyktningene på en god måte i nærmiljøet og etterhvert i arbeidslivet, sier hun.

De aller fleste flyktninger bor på et mottak mens de venter på at saken deres skal behandles av Utlendingsdirektoratet (UDI). Noen bor privat. Når sakene er ferdig behandlet, blir flyktningene bosatt i en kommune. Det er Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDI) som bestemmer hvor den enkelte flyktning skal flytte.

IMDI snakker med kommunene om hver enkelt person som skal bosettes. Hittil i 2022 har Nittedal kommune fått spørsmål om å bosette 30 flyktninger. Ni har allerede flyttet hit.

Når en flyktning kommer til Nittedal skjer dette:

• Kommunen må finne en egnet bolig. For å få til dette er vi avhengige av å ha oversikt over mulige boliger til flyktninger. Dette kan være hus eller leiligheter som kommunen selv eier, eller boliger som leies i det private leiemarkedet. Noen få finner en bolig selv. Vi har tilgjengelige boliger, men vi arbeider kontinuerlig for å øke kapasiteten. Målet er at alle flyktningene kommer inn i egne boliger så raskt som mulig.
  • Flyktningene som kommer for å bo i Nittedal har akkurat de samme rettighetene og pliktene som alle andre. Barna har rett på barnehageplass eller skoleplass, og voksne får tilbud om voksenopplæring eller hjelp til å få seg jobb.
  • Flyktninger er like forskjellige som alle andre som bor i Nittedal. Noen liker å synge i kor, andre liker å fiske eller leke med barna på lekeplassen. Det er enkelt å være flyktning i Nittedal fordi vi som allerede bor her er gode på å inkludere.

Ordfører Inge Solli ønsker flyktningene velkommen til Nittedal.

– Flyktningene som flytter til Nittedal skal bo her lenge, kanskje resten av livet. Det er kommunen og vi som bor her som har ansvaret for at alle blir en del av samfunnet, sier Inge Solli.

Publisert: 02.05.2022 09.29