Nittedal gjeninnfører trafikklysmodellen

Tirsdag formiddag besluttet kriseledelsen i Nittedal å innføre trafikklysmodellen på gult nivå i kommunens skoler og barnehager. Vedtaket gjelder fra og med onsdag 8. desember. Årsaken er den endrede smittesituasjonen, samtidig som barn og unge utgjør en stor andel blant de smittede.

Trafikklysmodellen gjelder i skoletiden, og så langt det lar seg gjøre i SFO. Ved store smitteutbrudd i skoler eller barnehager, kan kommuneoverlegen bestemme at tiltak fra rødt trafikklys kan tas i bruk. I skoler inkluderer dette alternerende oppmøte og hjemmeskole for elever på 5.10-trinn. For alle trinn kan det gjøres vedtak om hjemmeskole ved stor og uoversiktlig smittespredning i en gruppe eller ved høyt, koronarelatert fravær i personalet.

Dette betyr gult nivå for skolene
  • Barn og voksne med symptomer eller sykdom skal ikke møte på skolen
  • Det legges til rette for gode rutiner med håndvask eller håndsprit
  • Elevene har faste plasser i klasserommet