Oppfordrer alle til å takke ja til vaksinetimen

Smittevernteamet i Nittedal kommune får stadig henvendelser fra innbyggere som ønsker å flytte vaksinetimen sin lenger frem i tid på grunn av sommerferien.

Vi har forståelse for at det er vanskelig å planlegge ferien når man ikke vet når man får tilbud om vaksine. Vi oppfordrer uansett så mange som mulig til å takke ja til timen de får tilbud om. Dette vil gi best samlet vaksinasjonseffekt i befolkningen.

- Nå er det viktig at så mange som mulig får tatt vaksinen, så vi får en god flokkimmunitet i Nittedal. Dette vil også bidra til å holde smittetallene lave. Hvis du har mulighet til å ta et lite avbrekk i ferien for å ta vaksinen, så ber vi innstendig om at du kommer hjem en tur, sier kommunelege og vaksineansvarlig Gudmund Myhren.

Dersom du allikevel er nødt til å utsette vaksinetimen, har du mulighet til å selv velge når du er klar for å bli innkalt igjen. Det er ikke mulig å fremskynde den opprinnelige vaksinetimen. Vi anbefaler at du ikke utsetter andre doser med enn 15 uker etter første dose.

I uke 24 er det 420 som skal ha andre dose. De resterende 1.296 dosene går til innbyggere født fra 1966 til 1970.

I uke 25 går samtlige 2.092 vaksinedoser til innbyggere født fra 1970 til 1977 og 2002 til 2003.

Publisert: 15.06.2021 12.26