Setter opp basketkurver i atriet på Sørli skole

Basketkurvene på basketbanen ved Sørli skole er fjernet etter vedtak fra kommuneoverlegen i Nittedal. Årsaken er støy fra ballspill som vurderes som helseskadelig for naboene.

Det er gjort støymålinger som viser at støyen er for høy på tider av døgnet hvor man forvente mer ro. Kommunen har et ansvar etter folkehelseloven for å gripe inn hvis noe har negativ innvirkning på folkehelsen. Kommuneoverlegens vurdering er derfor at det er nødvendig med tiltak.

Fjerningen av basketkurvene uten å erstatte tilbudet har møtt sterke reaksjoner fra barn, unge, foreldre og idrettslag. Vi forstår det godt.

Derfor har vi i dag bestemt oss for følgende:

• Vi har bestilt to mobile baskettårn som i sommer midlertidig settes opp inne i atriet i skolen. Da blir skolen en solid støyvegg, og naboene sjeneres ikke. Baskettårnene må bli levert og montert, men alt i alt er dette en løsning som kommer raskt på plass.
  • Vi starter arbeidet med å vurdere alternative plasseringer for en permanent basketballbane. Vi kan ikke love noe ennå, for det er flere spørsmål som vi må finne svar på. En ny plassering må tilfredsstille støykrav mot naboene, og gi et godt tilbud for brukerne. Om dette lar seg gjøre og nøyaktig når, hvor og hvordan er for tidlig å si. Vi lover i alle fall å jobbe så raskt vi kan.

– Det er selvsagt helt ugreit å demontere et tilbud til barn og unge uten å erstatte det, eller gi noen alternativer, sier kommunikasjonssjef Kristian Westgård i Nittedal kommune.

– Det skjønner vi godt. Vi håper alle kan glede seg til det som kommer nå, med midlertidig basketbane i atriet, sier han.

Saken om baskekurvene har pågått siden september 2020, da 17 naboer klaget på støy fra basketbanen.

– Vi har jobbet med saken på Sørli lenge, sier Westgård.

– Og vi har forsøkt en rekke tiltak, som skilting, dialog og tekniske innretninger som skal gi mindre støy. Tiltakene har dessverre ikke hatt den effekten vi ønsket. Tiden har gått, og til slutt måtte kommuneoverlegen gjøre et vedtak av helsemessige hensyn. Sivilombudsmannen og statsforvalteren har også vært inne i saken og trykket på ovenfor kommunen, sier han.

Publisert: 30.06.2022 12.17