Slik sørger kommunen for rent vann

Vi fikk et spørsmål i dag og regner med at det sikkert er flere som lurer på det samme. "Hva gjør kommunen for at vannet skal være trygt i Nittedal?"

Vi har snakket med gutta på drift om hva vi gjør for å sørge for at du skal ha trygt drikkevann:

- Vi følger Mattilsynets regler og anbefalinger og har nylig hatt en analyse av vannforsyningen sammen med dem. - Vi tar ukentlige prøver på vannforsyningen basert på en plan som er felles for kommunene på Romerike.

- Nedre Romerike Vannverk tar egne prøver for at det skal være ekstra kontroll.

- Vi tapper, renser og vasker bassengene med jevne mellomrom for å sørge for rent vann.

- Vi inspirerer alle bassengene både utenpå og inni for å sørge for at alt er som det skal og ingen smådyr kan klare å komme seg inn.

- Vi har konkrete rutiner for hva vi skal gjøre hvis det er akutt fare for eller det er avdekket forurensing av drikkevann. Skulle for eksempel noen bli syke og vi tror det er på grunn av vannet, så stenger vi bassenget de får vann fra med en eneste gang og sørger for at alle i det området får vann fra alternative kilder.

- Vi varsler innbyggere umiddeltbart med mistanke om fourensing.

- Teknisk avdeling, kommunens beredskapsledelse og kommunelegen har nylig hatt øvelse for hva vi skulle gjort dersom det verst tenkelige skulle skje.

Publisert: 14.06.2019 12.33