Større overskudd enn budsjettert

Nittedal kommune går med større overskudd enn budsjettert for 2018. Teknisk sett snakker vi om et mindreforbruk i forhold til budsjett på kr 12,1 mill.

– Vi har budsjettert for sparing, og nå viser det seg at vi klarer å spare mer enn planlagt. Dette er svært gledelig, sier ordfører Hilde Thorkildsen.

Ordfører ønsker mer tid til å sette seg inn i tallene.

Rådmannen kan fortelle at to forhold som har bidratt til det gode resultatet er den såkalte inntektsutjevningen og lavere pensjonskostnader enn budsjettert.

Samtidig understreker rådmannen at utviklingen for netto driftsresultat tilsier at situasjonen framover kommer til å bli krevende.

– Jeg noterer at vi fremdeles har et ikke helt ubetydelig merforbruk i forhold til budsjett innenfor de store sektorene helse og velferd samt oppvekst og utdanning, sier rådmann Finn Christian Brevig.

– Det å ha fokus på kostnadsutvikling og god økonomistyring vil bli en avgjørende faktor for at vi skal lykkes med fortsatt utvikling og omstilling framover.

Regnskapet vil nå bli gjennomgått og analysert. Kommunen kommer tilbake med mer informasjon når dette arbeidet er gjennomført.

Publisert: 15.02.2019 13.31