Sterk bønn til alle foreldre: – Tiden er overmoden for å bry seg

Startskuddet for russetida har gått, og det nærmer seg natt til første mai. – Nå er tiden overmoden for å bry seg. Ungdommene våre trenger foreldrene sine, sier Maria Fuglerud Spansvoll, SLT-koordinator i Nittedal kommune.

Maria Fuglerud Spansvoll, som er Nittedal kommunes rus- og kriminalitetsforebygger og SLT-koordinator, ber nå om hjelp fra foreldre til å sikre en trygg russefeiring, og en trygg vår for alle unge som er ute og nyter de lyse kveldene og det mildere været.

Klar for å bry deg? Se hvordan her

Ønsker foreldre til stedet

– Ungdom trenger tryggheten de voksne bidrar med. Det er nok å være til stedet. Det vi vet er at ungdom hører aller mest på foreldrene sine - de hører faktisk mye mer på foreldre enn på jevnaldrende. Derfor trenger vi hjelp fra alle ungdomsforeldre nå, sier Spansvoll.

Helt konkret ønsker rus og kriminalitetsforebyggeren at trygge voksne er til stedet der ungdom ferdes.

To enkle måter

Den aller enkleste måten å bidra på er rett og slett å gå ut og være der ungdom er.
– Legg gjerne tur med hunden eller en gåtur forbi skoler, idrettsanlegg og populære naturområder og tjern. Naturområdene brukes ofte som samlingspunkter, sier kriminalitetsforebyggeren.

Det er også mulig å bidra i mer organisert arbeid. Nittedal kommune har et samarbeid med Røde Kors nattevandring. Nattevandring er en organisert tilstedeværelse der foreldre går sammen på avtalt sted på avtalt tid. Dette organiseres av Nittedal Røde Kors.

Avlyste åpen hall

Det kunne også vært en tredje mulighet, men den ble avlyst - nettopp fordi det var vanskelig å mobilisere nok frivillige.
– Gjelleråsen IF Storby sa seg villig til å arrangere åpen hall natt til 1. mai. Dette skulle være et rusfritt arrangement for ungdom. Vi skulle gjerne ha arrangert dette, men det får vi dessverre ikke til i år. Tusen takk til GIF som stilte opp på dette, sier Maria Fuglerud Spansvoll.

Utekontakten og Røde Kors hjelpekorps er som vanlig ute natt til 1. mai og natt til 17. mai. De hjelper ungdom som trenger det.

Klar for å bry deg? Se hvordan her

Tiden er moden for å bry seg

Gå ut, vær til stedet. Ungdommene våre trenger foreldrene sine, også når de er ute på vift.

Ungdom trenger tryggheten voksne bidrar med. Det vi vet er at ungdom hører aller mest på foreldrene sine - de hører faktisk mye mer på foreldre enn på jevnaldrende. Derfor trenger vi hjelp fra alle ungdomsforeldre nå.

Vi trenger hjelp fra alle ungdomsforeldre til å sikre en trygg russefeiring, og en trygg vår for alle unge som er ute og nyter de lyse kveldene og det mildere været.

Det er to måter å bry seg på.

1. Enkelt: Legg tur med hunden eller en gåtur forbi skoler, idrettsanlegg og populære naturområder og tjern. Naturområdene brukesofte som samlingspunkter. Det er nok å gå forbi og være til stedet.

2. Organisert: Nittedal kommune har et samarbeid med Røde Kors nattevandring. Nattevandring er en organisert tilstedeværelse der foreldre går sammen på avtalt sted til avtalt tid. Dette organiseres av Nittedal Røde Kors. Ta kontakt med Gitte Korvann på telefon 951 74 757 eller epost nattevandrer@nittedalrodekors.no

Har du spørsmål? Ta kontakt med SLT-koordinator Maria Fuglerud Spansvoll på epost maria.fuglerud.spansvoll@nittedal.kommune.no

Publisert: 29.04.2023 08.34
Sist endret: 29.04.2023 08.53