Trygge boliger for innbyggerne i Nittedal

Leier du ut hybel eller en del av boligen din? Vi reiser rundt for å sjekke at boligen er tilfredsstillende, og at leietakeren din bor trygt og godt. Alle som bor i Norge, enten vi eier eller leier, skal bo i trygge og lovlige boliger. Kommunen er pålagt å følge opp dette.

Tilsyn skal bidra til å veilede eiere til å søke om endringer ved boligen som er søknadspliktig, samt å avdekke feil og mangler som må følges opp. Det er mange lover og regler, og det er ikke alltid like enkelt å sette seg inn i alt.

Derfor vil byggesaksavdelingen komme på besøk til flere av dere som leier ut hybel eller deler av huset. Vi gjør dette som en del av vårt bidrag for å sikre at de mange flyktningene vi bosetter bor trygt og godt, og for å gi generell hjelp til huseiere der vi finner forhold som må rettes opp.

– Dette gjør Nittedal kommune for å sikre at våre innbyggere skal bo trygt og kan sove godt om natta. Det er all grunn til at både utleiere og leietagere skal ta godt imot kommunens dyktige medarbeidere som kommer for å veilede. Målsetningen med dette er å sørge for trygge boforhold, og dermed ivareta innbyggernes liv og helse, sier ordfører Inge Solli.

Hva vil skje?

Dersom du leier ut hybel eller del av huset, vil du få et brev fra oss (varsel om tilsyn). Der vil vi spørre om når det passer at vi kommer, og det er viktig at du gir oss tilbakemelding. Når vi er blitt enige om dato, vil vi komme på besøk med representanter fra byggesaksavdelingen og kanskje andre fagavdelinger, dersom det er relevant.

Hva skal vi undersøke?

Vi sjekker tilstanden til boligen. Det kan for eksempel handle om brannsikkerhet, rømningsveier, luftkvalitet, radonsikring, utsyn og innsyn. Dersom alt er i orden vil vi sende deg et referat, og du hører ikke mer fra oss. Om vi finner mangler som må utbedres, vil vi fortsette med samtaler om hvordan du skal sende inn søknader eller sette i stand boligen slik at den oppfyller krav i lover og regler.

Informasjonsmøte

Har du en utleiedel du er usikker på om er godkjent? Eller har du spørsmål knyttet til etablering av hybel?

Byggesak ønsker å avholde en informasjonskveld for deg som ønsker hjelp.
Vi inviterer til et åpent møte med informasjon om søknadsprosessen ved etablering av hybler.

Først vil vi gå igjennom reglene for bruksendring og etablering av sekundærboliger og hybler i plenum. Etterpå vil vi være tilgjengelige for spørsmål.

Informasjonsmøte avholdes torsdag 9. mars kl. 18.00, i Kommunestyresalen på rådhuset.

Klikk her for å melde deg på informasjonsmøte

Publisert: 20.02.2023 09.54
Sist endret: 20.02.2023 09.58