TV-aksjonen trenger bøssebærere

Mortens Kro gir penger til TV-aksjonen. Nå trenger Nittedal så mange bøssebærere som mulig.

Årets TV-aksjon går til den humanitære organisasjonen Care. Inntektene skal brukes til å skape et bedre liv for kvinner i noen av verdens mest sårbare områder. Mortens Kro har allerede sagt ja til å stille opp, og gir 10 prosent av omsetningen på aksjonsdagen.

Registrer deg som bøssebærer

TRENGER BØSSEBÆRERE
TV-aksjonen arrangeres søndag 20. oktober. Nå trenger Nittedal bøssebærere.
– Vi ønsker oss så mange bøssebærere som mulig. Å være bøssebærer er en god gjerning, som gjerne kan gjøres som en familieaktivitet. Vi ønsker store og små, unge og gamle velkomne, sier Hanne Østlyng, leder for TV-aksjonen i Nittedal kommune.

For å bli bøssebærer registrerer man seg på nettstedet www.blimed.no, eller man tar kontakt med kommunen enten på telefon eller ved å komme innom i servicetorget.
– Når man registrerer seg, får man all den informasjonen man trenger. Det er en givende oppgave å være bøssebærer, sier Østlyng.

KVINNER RAMMES HARDEST
Kvinner og barn rammes hardest av fattigdom, og kvinner har ikke de samme mulighetene og rettighetene som menn. Færre kvinner får gå på skole, de tjener mindre og eier sjeldnere land enn menn. De har mindre sjanse til å få egen inntekt, og blir oftere utsatt for vold i hjemmet, på arbeidsplassen og i samfunnet ellers.

I utviklingsland er bare én av ti landeiere kvinner, og 104 land har fremdeles lover som forbyr kvinner å ta enkelte jobber. Sosiale normer i mange land begrenser mulighetene kvinner og unge jenter har. Med årets TV-aksjon skal vi gjøre noe med dette, slik at kvinner får mulighet til å skape et bedre liv for seg selv og sin familie.

400.000 KVINNER
Med pengene fra årets TV-aksjon skal CARE gi 400 000 kvinner opplæring i å starte egen bedrift, få egen inntekt, mulighet til å spare og låne penger, rett til å bestemme over egen kropp, og til å delta og bli hørt i politikken og i lokalsamfunnet. Dette gir ringvirkninger for mer enn 1,5 millioner mennesker i noen av verdens fattigste land.
TV-aksjonsmidlene går til CAREs arbeid i ni land: Niger, Mali, Den demokratiske republikken Kongo, Burundi, Rwanda, Myanmar, Afghanistan, Jordan og Palestina.

På bildet fra venstre: Siw Hausmann, Su Blideren, Sandra Tujak Sollie, Astrid Pettersen fra Mortens Kro og koordinator for Tv-aksjonen i Nittedal kommune, Hanne Østlyng

Registrer deg som bøssebærer

Publisert: 09.10.2019 15.15