Viktig informasjon til deg som ønsker å leie ut hus, leilighet eller del av leilighet til flyktninger

Har du hus, leilighet eller del av en leilighet som du ønsker å leie bort til flyktninger?

For å kunne bo i - eller leie bort - et hus, en hel leilighet eller rom, må rommene være godkjent for varig opphold. En garasje eller bod er ikke godkjent for varig opphold. Det innebærer at det ikke er lovlig å bo der.

Mange er i tvil om huset, leiligheten eller rommene er godkjent av kommunen. Man har f.eks. kjøpt huset uten å undersøke om alt er i orden.

Dersom du bor eller leier bort rom som ikke er godkjent, kan man få store problemer dersom det skjer noe galt. Brannforsikringen og vannskadeforsikringen gjelder antakelig ikke.

Er du i tvil om huset/leiligheten/rommet er godkjent for varig opphold, anbefaler vi at du sender en e-post til kommunens byggesaksavdeling - postmottak@nittedal.kommune.no Husk å oppgi adressen (veinavn og husnummer), helst også gårds- og bruksnummer.

Ved manglende godkjenning

Dersom det viser seg at huset, leiligheten eller rommet mangler godkjenning for varig opphold, kan du søke kommunens byggesaksavdeling om godkjenning.

Du kan lese mer på www.dibk.no og følge disse punktene:

• «Bygge eller endre
  • Eksisterende bygg
  • Bruksendring i eldre boliger
  • Vil du endre hva du bruker et rom i boligen din til?
  • Prøv veiviseren vår».

På samme nettsted finner du også søknadsskjemaer. Du kan velge å sende søknaden digitalt eller på papir.

Forskjellige regler

Det er forskjellige regler om du ønsker å :

• Gjøre om et (eller flere) rom i en leilighet/boenhet (uten å dele i flere leiligheter/boenheter)
  • Dele leiligheten/boenheten opp i to leiligheter/boenheter

Dersom du ønsker å opprette en ny leilighet/boenhet, trenger du et firma (f.eks. en arkitekt eller byggmester) som kan søke for deg. Det kalles søknad med ansvarlig søker.

Dersom du bare skal gjøre om rom uten å dele leiligheten i to, kan du søke på egenhånd. Det kalles søknad uten ansvarsrett.

Kommuneplanen og reguleringsplaner

I de fleste boligområdene i Nittedal er det en reguleringsplan, som forteller hva området hvor eiendommen din ligger, er regulert til (eneboliger, villaer, rekkehus e.l.) og hvilken utnyttingsgrad som gjelder. I de områdene hvor det ikke er noen reguleringsplan, er det kommuneplanen som gjelder.

Her kan du finne reguleringsplaner som er vedtatt.

Publisert: 16.03.2022 13.49