Her er vinnerne av årets kultur- og miljøpriser

Tirsdag kveld har utdelingen av årets kultur- og miljøpriser tatt sted i Storsalen i Kulturverket Flammen.

Nittedal kommune deler hvert år ut priser i fire kategorier innen kulturområdet, etter forslag fra publikum. Miljøprisen, som kan deles ut til enkeltpersoner, foreninger, grupper eller bedrifter som har gjort en spesielt verdifull innsats for natur- og miljøvernet i Nittedal, ble også delt ut tirsdag kveld.

Her er årets vinnere:

Påskjønnelse ung aktiv idrettsutøver

Malin Sofie Sund er 19 år og representerer Hakadal Alpin og Freeski. Som aldersbestemt har hun flere uoffisielle NM-titler og som juniorløper har hun vist god stabilitet ved å hevde seg i norgestoppen i alle grener.

I 2020 representerte hun Norge under ungdoms-OL i Lausanne.

Sesongen 2019/2020 tok Malin Sofie 3 gull og 2 sølv i Junior1-NM, og hun ble nr. 6 totalt i norgescupen: både junior og senior.

I sesongen 2020/2021 tok hun 1 gull og 3 bronse i Junior2-NM, og flere pallplasser i FIS.

Påskjønnelse ung aktiv kulturutøver

Tuva Søgaard er 16 år og har vært hos Danseverket Dansekompani i 7 år. I tillegg har hun blitt tatt opp i "DanseFOT", som er et fordypningsprogram initiert av Bærum kommune og Viken fylkeskommune i samarbeid med ballettskolene i Bærum.

I august 2020 sto Tuva på scenen i Bærum Kulturhus i koreografien "As it is/As it turns out" av Jens Jeffry Trinidad og Hugo Marmelada.

Ærespris ildsjel

Ellen Bredal Oftedal har trent fra de minste til de største i NIT-HAK Håndball i årevis, og dette var etter at hun spilte der selv.

Året rundt og til tider døgnet rundt jobber hun utrettelig for at Nittedal skal ha et håndballtilbud til alle som vil. Ellen tilrettelegger, stiller opp, hjelper andre trenere med spillerutvikling, heler, trøster, lærer, forklarer, fikser, ordner og legger til rette for at alle skal ivaretas, ses og høres.

Ellen Bredal Oftedal mottar æresprisen til ildsjel for sin utrettelige innsats for håndballmiljøet i Nittedal i flere generasjoner.

Kulturprisen

Nittedal Kunstforening har i over 50 år vært en viktig formidler av billedkunst og kunsthåndverk i bygda. Foreningen har vært viktig for kunstinteressen og kunstkompetansen blant Nittedals innbyggere og tilbyr et verdifullt utstillingsvindu for lokale kunstnere, profesjonelle så vel som amatører, gjennom sine utstillinger som når bredt ut.

Miljøprisen

BirdLife Nittedal er en frivillig naturvernorganisasjon med hovedvekt på fugler og fuglevern. Arbeid med bevaring av fugleartene og deres leveområder er helt sentralt i foreningens arbeid.

BirdLife Nittedal har i mange år gjort en fantastisk innsats for å øke nittedølen sin kunnskap om fugl i kommunen. Lokallaget legger ned et betydelig arbeid for å bevare og informere om truede og sjeldne fuglearter. Det vises til innsatsen som nylig er lagt ned i rehabiliteringen av dverglo-lokaliteten på Elnes i Hakadal, redningsaksjon for utmattede lomvier og mange arrangerte turer og foredrag.

Publisert: 03.05.2022 20.39