Bruksenhetsnummer (bolignummer)

Alle leiligheter skal ha sin egen adresse, på lik linje med eneboliger. Bruksenhetsnummeret (bolignummeret) er leilighetens unike adresse. Bruksenhetsnummeret viser hvilken etasje, oppgang og side av oppgangen boenheten din er. Ofte er bruksenhetsnummeret klistret på karmen ved inngangsdøren din.

Hvordan finner jeg bruksenhetsnummeret på leiligheten min?

Når du står utenfor bygningen – og ser mot hovedinngangsdøren din, vil den første leilighetsdøren til venstre for hovedinngangen – sett utenfra – være nummer 1.

Deretter nummereres det MED klokka. Så begynner man å telle på nytt i hver etasje. Du skal altså IKKE telle når du står oppe i etasjen.

Bruksenhetsnummeret består av en bokstav og fire tall. Bokstaven forteller om boligen ligger i Hovedetasje (H), Underetasje (U), Kjelleretasje (K) eller Loft (L). De to første tallene angir hvilken etasje leiligheten ligger i, og de to siste angir leilighetens nummer i etasjen. 

Hva gjør jeg med bruksenhetsnummeret hvis jeg flytter?

Du er selv ansvarlig for å oppgi ditt bruksenhetsnummeret til Skatt Øst Oslo ved flytting. I forbindelse med tinglysing av boretter skal også bruksenhetsnummeret oppgis.

Du kan registrere din adresse og ditt bruksenhetsnummeret via Altinn eller Skattetaten. Hvis du flytter, må du oppgi bolignummer, søk eventuelt etter bolignummer på Skatteetaten.

Hva gjør jeg med adressemerket?

Eier, fester, beboer eller tiltakshaver skal merke bruksenheten som er tildelt egen offisiell adresse, med adressemerke.

Adressemerket med bruksenhetsnummeret settes synlig på eller ved inngangsdøren for bruksenheten. Tidligere ble de festet inne i dørkarmen. Bruksenheter merket i samsvar med tidligere regelverk, behøver ikke endre slik merking.

Ved utsending av adressemerker mottar du to merker, og det andre kan du plassere på et egnet sted der det er naturlig å vise adressen, for eksempel på postkassen.

Jeg ser ikke noe bruksenhetsnummer på leiligheten min. Hva gjør jeg?

Kommunen har ansvaret for tildeling av bruksenhetsnummer. Hvis du trenger hjelp for å finne ditt bruksenhetsnummer, kan du ta kontakt med kommunene pr telefon eller e-post: postmottak@nittedal.kommune.no Merk e-posten med bruksenhetsnummer.Her kan du spørre om adressemerker, bruksenhetsnummer og bestille nye adressemerker.

Hvorfor trenger jeg bruksenhetsnummer?

Stortinget vedtok i 1999 at alle flerboligbygg (det vil si boenheter i blant annet blokker) skal ha sin egen adresse. Bruksenhetsnummeret gir din leilighet en adresse som kun den har, og er en del av din offisielle adresse som du er pliktig til å oppgi til Skatt Øst v/Folkeregisteret.

Tildelt bruksenhetsnummer vil vise hvor hver enkelt boenhet ligger i bygningen. Bruksenhetsnummeret skal gjøre det lettere for ambulanse, politi og brannvesen å finne raskere frem til din leilighet, det er viktig for offentlig statistikk og planleggingsoppgaver i både offentlig og privat sektor, og det er en forutsetning for installasjon av faste telefonitjenester som bredbånd og internett.

Rekkehus, vertikaltdelte tomannsboliger eller eneboliger blir ikke tildelt bruksenhetsnummer, da disse har sin egen unike adresse.

Mer informasjon

På Kartverket sine hjemmesider kan du finne mer informasjon:

Hovedprinsipp for bruksenhetsnummer: https://www.kartverket.no/eiendom/adressering/bruksenhetsnummer/Landet-for-ovrig/

Finn bruksenhetsnummer: https://www.kartverket.no/eiendom/adressering/bruksenhetsnummer/

Sist endret 10.01.2018
Fant du det du lette etter?

Finn frem

 
Login for redigering