Spørsmål og svar for nærmeste naboer til rasområdet

Kommunen mottar flere spørsmål fra dere som er nærmeste naboer til rasområdet og har derfor laget en oversikt over de mest etterspurte spørsmålene. Trykk på spørsmålet for å få frem svaret på spørsmålet.

Hva har skjedd?

Mandag morgen, 16. september gikk et jord- og leirras på Li. Raset er om lag 40 meter bredt og 7-8 meter høyt. Raset gikk nederst i Heggeveien, i krysset Birkelundveien / Heggeveien.og svar for evakuerte

Hvem er evakuert?

Område for evakuering og adresser

Adresser som er evakuert 16. september fra kl 17.00

Heggeveien 5A

Heggeveien 4

Tyriveien 9

Hvordan kom dere fram til hvem som skulle evakueres?

Området for evakuering er vurdert av geologer i samarbeid med politiet. På bakgrunn av faglige vurderinger ble det tatt beslutning om evakuering innenfor et definert område. Området inkluderer en stor sikkerhetssone. Alle som bor og befinner utenfor det evakuerte området kan føle seg trygge.

Hva med oss som bor rett på utsiden av evakueringssonen?

Evakueringssonen er satt på bakgrunn av faglige vurderinger og med store sikkerhetsmarginer. Dersom du ikke er evakuert, er det fordi det anses som trygt.

Er det trygt der vi bor?

Evakueringssonen er det området som er vurdert å være fare for ytterligere ras. Avgrensningen er basert på undersøkelser i grunnen foretatt av geoteknikere fra NGI.  Det er lagt inn en sikkerhetssone i forhold til der risikoen for ras er størst. NGI arbeider videre med borepunkter rundt rasstedet for å få mer informasjon til sine vurderinger.

Evakueringssonen kan endres og bli både mindre og større.

Kan vi bli evakuert?

Evakueringssonen vurderes kontinuerlig. Det er fortsatt bevegelser i grunnen og NGI foretar undersøkelser som kan gjøre at evakueringssone endrer seg.

Får vi et varsel i forkant hvis vi blir evakuert?

Det kan vi ikke love. Vi har løpende kontakt med geoteknikerne fra NGI og vil gi beskjed så fort og effektivt vi kan hvis grensene for evakueringsområdet endres.

Kommunen bruker en sms-løsning og vil få hjelp av politiet til å nå de det måtte gjelde. Vi sender varsling til alle som er folkeregistrert på en berørt adresse i Folkeregisteret og henter dine kontaktopplysninger fra Difis kontaktregister.  Så lenge du har registrert dine kontaktopplysninger i kontaktregisteret vil du bli varslet

Når blir evakueringen opphevet?

På dette tidspunkt har vi ingen indikasjon på når evakueringen kan oppheves.

Hva skjer med trafikken i området?

Gjennomkjøring i Birkelundveien og Heggeveien er stengt og vil være det så lenge evakueringen opprettholdes.

Det søndre kjørefeltet på broen over elven er stengt med lysregulering inn til videre. Det skyldes løsningen for provisorisk vann som går langs rekkverket på broen.

Så lenge det er enveiskjørt på broen er det god plass for gående i det stengte kjørefeltet.

Er vannet trygt å drikke?

Ja, kokevarselet er opphevet og drikkevannet er friskmeldt

Hvorfor måtte vi koke vannet så lenge?

Det ligger en hovedledning for vann inn til hele Nittedal kommune midt i rasfeltet. Raset ødela den. Det ga et trykkfall i store deler av ledningsnettet i Nittedal, også så langt unna raset som Hakadal.

Et trykkfall i vannledningene gjør at man kan få innsig av forurensing i rørledningene. Et slik trykkfall gjør at vi med en gang sender ut kokevarsel for å sikre at ingen blir syke, i tilfelle vannet er blitt forurenset.

Straks etter raset lagde vi en plan for prøvetaking mange steder i kommunen. Det tar et døgns tid fra man tar en prøve til man har svaret på om vannet som er tappet er forurenset. De første prøvene som ble tatt umiddelbart etter raset kan vi ikke stole helt på, da de kan være av det vannet som var i rørledningen før vannet ble forurenset.

Minimumskravet fra Mattilsynet for å melde vannet trygt er 2 påfølgende rene prøver med minst et døgns mellomrom. Ved så store hendelser som raset på Li anbefaler Mattilsynet flere dager med prøver

Vi tar prøver av vannet kontinuerlig. Det tar et døgns tid fra man tar en prøve til man har svaret på om vannet som er tappet er forurenset.  Minimumskravet fra mattilsynet for å melde vannet trygt er 2 påfølgende rene prøver med minst et døgns mellomrom. Ved så store hendelser som raset på Li anbefaler mattilsynet flere dager med prøver.

Hvorfor fikk ikke jeg SMS varsel?

Kommunen sender varsling til alle som er folkeregistrert på en berørt adresse i Folkeregisteret og henter dine kontaktopplysninger fra Difis kontaktregister. Så lenge du har registrert dine kontaktopplysninger i Difis kontaktregister/Altinn vil du bli varslet. Din oppføring kan du sjekke ved å logge deg inn her.

Er noen blitt skadet?

Det er ingen meldinger om at verken mennesker eller dyr er skadet.

Er rasområdet sikkert?

Geologene frykter at det kan komme nye ras. Derfor er området sperret av og alle adresser innenfor et definert sikkerhetsområdet er evakuert. Det er forbudt å bevege seg inn i området.

Hvordan er området sperret av?

Det er satt opp gjerder og sperrebånd rundt det avsperrede området. Det er strengt forbudt å bevege seg innenfor det avsperrede området. Det er personell fra Nittedal kommune, Røde Kors og Sivilforsvaret på stedet.

Hvor lenge vil denne situasjonen vare?

Det er dessverre umulig å si når situasjonen er avklart og evakuerte kan flytte hjem. Geologer fra Norges geologiske institutt er i ferd med å ta prøver og undersøke rasområdet. Dette vil med sikkerhet ta noen dager.

Publisert: 25.09.2019 13.37
Sist endret: 25.09.2019 14.15