Du er en del av Norges beredskap

Har du tenke gjennom hvilke hendelser og ulykker som kan skje, og har du planlagt for å kunne ta vare på deg  selv og de rundt deg i minst tre døgn ved bortfall av kritisk infrastruktur?

28. oktober starter Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) en landsdekkende arbeidsuke med fokus på egenberedskap hvor målet er å styrke befolkningens egenberedskap.

Hva er bakgrunnen for kampanjen?

Selv om vi lever i et trygt og stabilt samfunn, er risiko- og trusselbildet i Norge sammensatt og i endring. Klimaendringer, ekstremvær, sikkerhetspolitisk situasjon, terror og teknologi er eksempler på det. Vi blir stadig mer sårbare fordi vi er så avhengige av kritiske samfunnsfunksjoner – som strøm, mobilnett, internett, transport, vann og avløp.

DSBs befolkningsundersøkelse viser at innbyggerne er lite forberedt på en krise der mange mister nettopp strøm eller vann, eller om det blir vanskeligere å få tak i nødvendige varer. Derfor jobber DSB for å styrke bevisstheten og kunnskapen om egenberedskap i befolkningen.

Hva er egenberedskap?

Egenberedskap er tanken om at dersom noe uforutsett skjer, som på en eller annen måte forstyrrer hverdagen din, så tar du ansvar for din egen situasjon og så langt det er mulig klarer deg selv. Vi har gode nødetater og systemer for å ta vare på mennesker i en krise, men for at hjelpen skal kunne kanaliseres slik at de som trenger den mest får den først, er det viktig med hjelp til å prioritere. Jo flere som er i stand til å ta vare på seg selv en periode, jo større er kapasiteten til å ta vare på de mest sårbare.

Hvorfor er dette viktig?

En krise i Nittedal vil raskt kunne ramme svært mange og vi som kommune vil ikke ha mulighet til å personlig nå ut til hver enkelt. Dersom flere kan ta vare på seg selv i en periode så vil det bidra til at

• De som trenger det mest får hjelp først
  • Flere kommer seg trygt gjennom krisen
  • Både kommunen og den enkelte innbygger får tid til å planlegge og sette i verk tiltak i den aktuelle krisen
Hva er målet med kampanjen?

Målet vårt med kampanjen er at flest mulig skal tenke gjennom hvordan en krise kan påvirke dem og deres nærmeste nettverk/familie i deres hverdag. Hva skjer dersom strømmen blir borte, vannet blir borte eller er forurenset, veier blir sperret, eller det blir mangel på viktige varer eller legemidler?

Kampanjen inneholder også råd om hvordan du best mulig kan forberede deg. Eksempler på dette er tips om hvordan du holder deg varm, hvordan du lagrer vann og hvor mye du trenger, hva slags mat og hvor mye bør du ha hjemme, og tips til andre hjelpemidler som radio med ekstra batterier, førstehjelpspakke og ekstra kontanter. Målet vårt er ikke at alle skaffer seg alle disse tingene, men at alle tenker gjennom sin egensituasjon, ser på hva de selv allerede har og supplerer der de selv mener det trengs.

Hva bør være i et beredskapslager?

De grunnleggende behovene som må dekkes de første tre døgnene av en krise, er varme, drikke, mat, legemidler, hygiene og informasjon. Direktoratet for samfunnssikerhet og beredskap anbefaler at private beredskapslager består av:

• 9 liter vann per person
  • to pakker knekkebrød per person
  • en pakke havregryn per person
  • tre bokser middagshermetikk eller tre poser tørrmat per person
  • tre bokser med pålegg med lang holdbarhet per person
  • noen poser tørket frukt eller nøtter, kjeks og sjokolade
  • medisiner du er avhengig av
  • ved-, gass eller parafinovn til oppvarming
  • grill eller kokeapparat som går på gass
  • stearinlys, lommelykt med batterier, parafinlampe
  • fyrstikker eller lighter
  • varme klær, pledd og sovepose
  • førstehjelpspakke
  • batteridrevet DAB-radio
  • batterier, batteribank og mobillader til bilen
  • våtservietter og desinfeksjonsmiddel
  • tørke-/toalettpapir
  • litt kontanter
  • ekstra drivstoff og ved/gass/parafin
  • rødsprit til oppvarming og matlaging
  • jodtabletter (til bruk ved atomhendelser)

Du finner mer informasjon om egenberedskap på sikkerhverdag.no.

Vi håper gjennom denne informasjonen kan være med på å bidra til å øke din kunnskap og bevissthet rundt dette tema.

Publisert: 01.11.2019 09.31
Sist endret: 01.11.2019 12.28