Derfor salter vi mindre enn før

Har du lest at vi salter mye mer enn før? Det er ikke tilfelle på Nittedals kommunale veier. Vi salter nok til at det er trygt, men så lite som mulig for miljøets skyld.

I tretida på natta kjører brøytevakta rundt i Nittedal fra nord til sør for å sjekke om han må salte. Det kan snø på Fuglåsen mens det er regn på den islagte Morteveien, så det holder ikke å stikke nesa utenfor døra hjemme. Vått og kaldt er den verste kombinasjonen. Da skal det ikke mye til før bilene står med snuta i grøfta og venter på hjelp. Det vil ikke gutta fra kommunen ha noe av.

- Det er lov å bruke hue når man kjører på vinterføre, og det er alltid noen som glemmer det, men de som kjører fornuftig skal komme seg trygt fram. Vi salter mest før jul. Det er da kjøreforholdene er verst og da folk ikke har vendt seg til å kjøre på vinterføre, sier Roar Vika, avdelingsleder kommunalteknisk.

Det er lite salt som går med etter at kommunestyre vedtok at salt bare skal brukes når det er nødvendig. Det er av hensyn til miljøet. Gutta på kommunalteknisk har full kontroll over hvilke bakker som er livsfarlige om de ikke blir saltet. De vet også godt hvor bussene kjører, slik at de kan salte i bakkene på bussruta. På kommunale veier salter de ikke på flat mark.

- Vi prøver å salte så lite som mulig, men i noen bakker, særlig der bussene kjører, må vi salte. Ellers holder det å strø. På denne sida av jul strør vi ikke så mye, siden det fort regner vekk, sier Roar.

Grunnen til at brøytevakta må ut i tretida, er at det tar litt tid før saltet virker. Yr er flittig brukt for å finne ut om det trengs salting, men også brøyting og strøing de neste timene. I tillegg hjelper gutta hverandre og melder inn forholdene der de er i bygda, enten de er på jobb eller for eksempel kjører ungene til fotball. Det er en god hjelp, siden det godt kan være opptil ti graders forskjell etter hvor i bygda du er. Denne uka var det sju grader forskjell bare øverst og nederst i Stasjonsveien. Selv to grader kan være forskjellen mellom snø og regn, mellom is og bar asfalt.

- Det aller viktigste er sikkerhet. Det er vårt ansvar å bedømme hva som skal til for at veien skal være trygg for både bilister og de som går. Det tar vi på alvor. Annet går ikke an, avslutter Roar Vika.

Hvilke veier har kommunen ansvar for?

Publisert: 12.12.2018 09.37