Støttekontakt eller avlastning - en oppgave for deg?

Vil du jobbe med avlastning eller som støttekontakt? Kommunen rekrutterer med jevne mellomrom personer til slike oppgaver.

Som støttekontakt eller avlaster i hjemmet hjelper du en annen person/familie gjennom sosialt samvær og ulike aktiviteter. Det er en meningsfull oppgave, hvor du er med på aktiviteter som er tilpasset den du hjelper sitt behov. Er det noe for deg?

Støttekontakt er en ordning for barn fra åtte år, ungdom og voksne som har behov for å få hjelp til å komme ut av en isolert tilværelse, og/eller ha en meningsfull fritid. Oppgavene dine som støttekontakt kan for eksempel være å hjelpe til med å danne nettverk, gå turer, shoppe, eller annet dere kommer fram til i felleskap.

Rollen din som avlaster er ikke så ulik den som støttekontakt. Som avlaster skal du hjelpe foreldre til barn som krever ekstra mye omsorg. Hensikten er at foreldrene skal ha mulighet til en til en samvær med de andre barna og ha fritid/ferie. Det kan være et barn som trenger å møtes etter skolen, noen timer sosialt samvær i løpet av en uke, eller at barnet bor hos avlaster noen døgn per måned.

-Som avlaster er du en omsorgsperson, som gir av deg selv. Barnet som kommer inn blir som en del av familien – det er en veldig givende oppgave. Mange av våre avlastere har derfor vært med i mange år, sier Kari Anita Eriksen, konsulent for støttekontakter og individuell avlastning i Nittedal kommune.

Kommunen arrangerer temadager for støttekontaker og avlastere, og det blir gitt individuell veiledning og opplæring etter behov.

Å ha støttekontakt eller avlaster i hjemmet er gratis for brukeren – lønningen betales av kommunen. For å bli støttekontakt eller avlaster i hjemmet må du først søke, før du blir innkalt til et møte. Det er ingen særskilt utdanning som kreves for å være støttekontakt eller avlaster, men det er viktig at du er til å stole på, samarbeidsvillig, omsorgsfull og over 18 år. Du kan lese mer om støttekontaktordningen og søke her.

Publisert: 18.11.2019 13.52